Siirry pääsisältöön

Toimialueen asukkaat erittäin tyytyväisiä lajitteluasemien palveluihin 

14.10.2025

kuvituskuva Orimattilan lajitteluaseman vastaanottopiste

Salpakierto Oy:n lajitteluasemien asiakkailta kyseltiin jälleen menneen kesän aikana näkemyksiä lajitteluasemilla asioinnista. Tänä vuonna vuosittain toteutettava asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin haastattelemalla Lahden lajitteluasema Pillerin sekä Padasjoen ja Orimattilan lajitteluasemien asiakkaita. Haastatteluun vastasi 400 asiakasta. 

Kyselyssä kysyttyjen asioiden keskiarvoksi tuli 4,4 asteikolla 1-5 (5=erittäin hyvä/erittäin hyvin ja 1=erittäin huono/erittäin huonosti). Tämän vuoden tulos on samalla tasolla vuoden takaisiin tuloksiin nähden. Asiakkaiden tyytyväisyyttä on mitattu vuosittain aina vuodesta 2005 alkaen ja se on pysytellyt jatkuvasti korkealla tasolla.  

93 % vastaajista oli yksityishenkilöitä ja 7 % yritysasiakkaita. Vastaajista 76 % oli alueen vakituisia asukkaita ja 24 % kesäasukkaita. 

Kyselyssä kysytyt asiakastyytyväisyyteen liittyvät osa-alueet ylittivät järjestäen arvon 4. Kaikkein tyytyväisimpiä asiakkaat olivat lajitteluaseman sijaintiin (ka 4,6), lajitteluopasteiden selkeyteen (ka 4,6), henkilökunnan palvelualttiuteen ja ystävällisyyteen (ka 4,8) sekä asiakasturvallisuuteen (ka 4,6).  

  • Lajitteluasemillamme on äskettäin uusittu keräysvälineiden yhteydessä olevia lajitteluopasteita, kertoo lajitteluasemien palveluesihenkilö Mika Kantele. 
  • Uusissa opasteissa on hyödynnetty jätekuvakkeita eli piktogrammeja.  
  • On mukavaa, että tämä uudistus näkyy nyt asiakastyytyväisyydessä.
  • Henkilökuntamme saa asiakastyytyväisyysmittauksessa vuodesta toiseen korkeimmat arvosanat. Myös tästä olemme todella mielissämme.
  • Asiakkaiden antama huonoin palaute liittyy aukioloaikoihin, joita toivotaan laajennettavan entisestään, jatkaa Kantele.
  • Lahden lajitteluasema Pillerillä on todella kattavat aukioloajat, sillä onhan se avoinna kuutena päivänä viikossa. Muilla asemilla aukioloajat eivät ole ihan näin laajat, vaikka niitä aina kesäkaudelle laajennetaankin. Olemme myös miettineet sijainniltaan vierekkäisten asemien aukiolot lomittain siten, että ne palvelevat tarvittaessa myös naapurikuntien asukkaita. Näin on esimerkiksi Asikkalassa ja Padasjoella. 
  • Toimialueemme asukkaat voivat hyödyntää lajitteluasemapalveluita vapaasti kuntarajojen yli.
  • Tavoitteemme on tuoda lajitteluasemille itsepalvelua vastaamaan asiakkaiden odotuksiin laajemmista aukioloista ja paremmasta saavutettavuudesta.
  • Se toivottavasti osaltaan vähentää myös asiakkaiden kokemaa ruuhkaa ja ahtautta, päättää Kantele. 

Toimialueen kuudella lajitteluasemalla kävi vuonna 2024 noin 176 000 asiakasta, joista noin 92 000 asiakasta kävi Lahden lajitteluasema PILLERIllä. Kävijämäärä nousi hieman edellisestä vuodesta. Vuosittain vastaanotettu jätemäärä on noin 25 000-28 000 tonnia.

Monet jätteet saa viedä lajitteluasemalle maksutta 

Monet jätteet otetaan lajitteluasemilla kotitalouksilta vastaan maksutta. Kiinteistön jäteastiat on tarkoitettu vain kotitaloudessa päivittäin syntyvälle talousjätteelle, kaikki muu tulee itse toimittaa joko lajitteluasemalle tai muuhun keräyspisteeseen. Lajitteluasemat ottavat vastaan muuttojätteet, rakennus- ja remonttijätteet, huonekalut, puutarhajätteet, metalliromut, poistotekstiilit, vaaralliset jätteet ja sähkölaitteet. 

  • Sekajätteen joukkoon ei saa koskaan laittaa akkuja, paristoja, varavirtalähteitä, sähkölaitteita tai muita vaarallisiin jätteisiin luokiteltavia, muistuttaa Kantele. 
  • Nämäkin kaikki voi tuoda lajitteluasemalle ilmaiseksi. 

Lajitteluasemalle tuotava kuorma kannattaa lajitella jo kotona mahdollisimman hyvin, jotta sen purku on asemalla helpompaa ja sujuu nopeammin. Lajittelemalla säästyy myös rahaa. Kuorman muodostamisen apuna voi käyttää Salpakierron verkkosivuilta löytyviä asemakohtaisia lavakarttoja. 

Lajittelupulmissa kannattaa hyödyntää verkkosivuilta salpakierto.fi löytyvää jätehaku-toimintoa, joka kertoo, mihin jätelajiin tuote lajitellaan. Myös lajitteluaseman henkilökunta auttaa mielellään.