Koululaisille suunnatun Jäte on kaunis -taidekilpailun voittajat ovat selvillä

12.04.2018

Jäte on kaunis -taidekilpailun 2018 parhaat työt ovat nyt valittu! Taidekilpailuun ilmoittautui 26 luokallista oppilaita, joista työnsä palautti 19 ahkeraa koululuokkaa. Arvosteluraadin työ oli erittäin haastava, sillä työt olivat jokainen tehty isolla asenteella ja taidolla. Kilpailutöissä oli käytetty hyvinkin erityyppisiä tekniikoita ja teemaa oli käsitelty hyvinkin laajakirjoisesti.

Kilpailutöiden arvosteluun vaikuttivat neljä kriteeriä; aiheeseen perehtyneisyys, yhdessä tekeminen, taito ja luovuus. Useat työt täyttivät kaikki nämä kriteerit ja lopuksi tuomariston valinnassa painottui myös puhdas visuaalisuus, sillä jäte on kaunista!

Sarjan 4.-6.lk voittajat ovat Kivimaan koulun luokka 6 C työllään ”Trash Robot” sekä Lahden kristillisen koulun 5.lk työllään ”Jätekarnevaali-video”.

Sarjan 7.-9.lk voittaja luokat ovat Lahden yhteiskoulun luokka 8kuva1 työllään ”Minotaurus” sekä Tiirismaan koulun luokka 7d työllään ”Polkupyörät”.

Onnea voittajille!

Voittajaluokat saavat jokainen 100 € rahapalkinnon yhteiselle tililleen käytettäväksi vaikkapa osana luokkaretken rahoitusta.

Kunniamaininnan haluamme antaa Heinolan Kailaan koulun 5.-6. plk:lle, jonka työ ”huoneet” oli erittäin hauskasti toteutettu. Arvosteluraadilla tuli omien lapsuuden leikkien muistot vahvasti pintaan ja toivommekin että nuo pahvilaatikoista rakennetut ja kierrätysmateriaaleilla sisustetut huoneet olisivat leikeissä mukana vielä pitkään!

Kilpailu oli tarkoitettu kaikille Päijät-Hämeen Jätehuolto Oy:n (PHJ) toimialueen peruskoulujen 4.– 9. luokille. Kilpailun aiheena oli inspiroitua aiheesta ”JÄTE ON KAUNIS”, ja toteuttaa aiheesta vapaamuotoinen taideteos. Kilpailun tavoitteena oli lisätä koululaisten ympäristötietoisuutta ja kiinnostusta jätteiden lajitteluun sekä ymmärrystä materiaalien hyödyntämisen tärkeydestä. Taidekilpailun avulla oli mahdollista pohtia oppilaiden kanssa mm. vastuuta ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä tulevaisuudesta, sekä pohtia omia asenteita, mielipiteitä ja vaikutusmahdollisuuksia.